آخرین اخبار
کد مطلب: 125470
نماينده شوراي استان در شوراي عالي استان‌ها:
جوان‌گرايي در شهرداري‌ها صورت گيرد/عدم پيش‌بيني فاز جديد توسعه در روستاهاي چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1396/11/07 08:06:18
نمایش : 2826
نماينده شوراي استان در شوراي عالي استان‌ها گفت: جوان‌گرايي در شهرداري‌هاي چهارمحال و بختياري با توجه به مدرک، تجربه و توان اشخاص لازم است چراکه باعث ايجاد تحرک و انگيزه در سيستم شهرداري مي‌شود.
 به گزارش خبرنگار سلام لردگان،مهدي محمودي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: اصل يک‌صد و يکم شورا به اين اشاره دارد که به‌منظور جلوگيري از تبعيض و جلب همکاري در برنامه‌هاي عمراني و رفاهي استان‌ها و نظارت بر اجراي هماهنگ آن‌ها شوراي عالي استان‌ها مرکب از نمايندگان شوراي استان تشکيل مي‌شود.

لزوم شناسايي توان و ظرفيت بالقوه در هر شهرستان

وي با اشاره به اينکه ابتدا بايد توان و ظرفيت بالقوه در هر منطقه و شهرستاني شناخته شود، افزود: وقتي توان و ظرفيت هر منطقه‌اي شناخته شد مي‌توانيم هدف را مشخص کنيم، سپس مسير انتخاب شود و درنهايت کوتاه‌ترين مسير براي رسيدن به هدف برگزيده مي‌شود.

نماينده شوراي استان در شوراي عالي استان‌ها با بيان اينکه برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي ارتقا شاخص‌هاي توسعه‌اي شهرستان‌ها بايد با کمک شورا و دانشگاه‌ها بررسي شده تا از شعار به عمل نزديک شود، ادامه داد: اولين چشم‌اندازي که مي‌توان براي چهارمحال و بختياري متصور شد توسعه پايدار شهرستان‌ها است.

محمودي با تأکيد بر اينکه با توجه به توان و ظرفيت مادري مناطق مختلف چهارمحال و بختياري، فرهنگ ناب استان و حس مهمان‌نوازي که در بين مردم وجود دارد بايد در جهت جذب گردشگر تلاش شود، عنوان داشت: اغلب شوراهاي اسلامي شهر و روستا وظيفه نظارت بر کارهاي عمراني، آسفالت، جدول‌کشي و... را بر عهده داشتند که از اين به بعد تلاش مي‌شود شوراها به سمت و سوي جديدي همچون پرداختن به بحث گردشگري و کسب درآمد از اين راه بروند.

يکي از اساسي‌ترين اصول توسعه پايدار رعايت عدالت اجتماعي است

وي خاطرنشان کرد: يکي از اساسي‌ترين اصول توسعه پايدار رعايت عدالت اجتماعي و تحقق نيازهاي اوليه زندگي ساکنين هر منطقه با توجه به توان آن منطقه است، براي مثال تلاش براي برداشت از آب‌هاي جاري پشت سد کارون جهت حفظ منابع آب‌هاي زيرزميني و احداث طرح‌هاي باغ‌‌هاي گردشگري و ويلا در مناطقي از شهرستان لردگان که توان و ظرفيت آن وجود دارد.

نماينده مردم شهرستان لردگان در شوراي استان چهارمحال و بختياري اضافه کرد: بايد از توان علمي دانشگاه‌ها در جهت بررسي و آماده کردن طرح‌هاي متناسب با مناطق و ارائه طرح به مجلس و در قالب لايحه به دولت استفاده شود.

لزوم جوان‌گرايي در شهرداري‌هاي چهارمحال و بختياري

محمودي به لزوم جوان‌گرايي در شهرداري‌هاي چهارمحال و بختياري با توجه به مدرک، تجربه و توان اشخاص که باعث ايجاد تحرک و انگيزه در سيستم شهرداري مي‌شود اشاره و بيان کرد: اگر نگاهي اجمالي به شهرهاي استان داشته باشيم بافت‌هاي فرسوده بسياري را در آن‌ها مشاهده خواهيم کرد، براي ايجاد مناطق جديد در شهرها و احيا بافت‌هاي فرسوده بايد با توجه به شرايط اقتصادي دولت و همچنين فرهنگ حاکم در استان برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري وجود داشته باشد.

وي با بيان اينکه بررسي طرح‌هاي ملي مثل احداث راه‌آهن در چهارمحال و بختياري بايد يکي از برنامه‌هاي مدنظر شوراي‌ اسلامي استان باشد، تأکيد کرد: امروزه ارتباطات يکي از اصول زندگي است و اگر ارتباط اجتماعي، بين‌المللي و... بين جوامع وجود نداشته باشد موفقيتي حاصل نمي‌شود، امروزه راه ارتباطي مهم استان در درجه اول راه‌آهن است چراکه اگر راه ارتباطي استان با ديگر مناطق کشور فراهم شود خودبه‌خود ارتباط اجتماعي، فرهنگ، اقتصاد و... ارتقا پيدا مي‌کند.

مناطق مختلف در چهارمحال و بختياري سمت و سوي زندگي ندارند

نماينده شوراي استان در شوراي عالي استان‌ها افزود: به نظر مي‌رسد مناطق مختلف در چهارمحال و بختياري سمت و سوي زندگي ندارند درواقع مردم استان هنوز به اين نتيجه نرسيده‌اند که بايد زندگي کرد، يک بستر امن براي مثال پارک‌هاي بانوان يا محلي براي بازي کودکان براي زنان در اين استان به وجود نيامده است، نگاه شوراها، دهياري‌ها و شهرداري‌هاي چهارمحال و بختياري بايد اين باشد که بعد از آسفالت و کارهاي عمراني به فکر ايجاد مکاني براي حضور بدون دغدغه بانوان و کودکان فراهم کنند.

پيش‌بيني براي فاز جديد توسعه روستاها چهارمحال و بختياري نشده است

محمودي با اشاره به اينکه هنوز پيش‌بيني براي فاز جديد توسعه روستاها چهارمحال و بختياري نشده است، تصريح کرد: حفظ منابع ملي و طبيعي با نگاه تعامل با مردم بايد در دستور کار مسؤولان قرار گيرد، براي مثال در حال حاضر بيشتر زمين‌هاي شهرستان لردگان به‌نوعي منابع ملي به شمار مي‌روند و نگه‌داري از آن‌ها با توجه به گستردگي اراضي کار مشکلي است ولي اگر با مردم تعامل شود و زمين‌هاي شناسنامه‌دار در اختيار افراد قرار گيرد در طول زمان هم مردم بهره‌مند مي‌شوند و هم منابع ملي حفظ خواهد شد.

وي با بيان اينکه شهرستان لردگان به لحاظ وسعت اراضي شهرستان اول و به لحاظ منابع انساني دومين شهرستان چهارمحال و بختياري است و اولويت‎‌‌هاي فراواني دارد، افزود: مي‌توان از ظرفيت‌هاي سد کارون، چشمه برم و مناطق بکر و زيباي اين شهرستان در جهت جذب گردشگر به استان و توسعه کشاورزي استفاده کرد.

نماينده مردم شهرستان لردگان در شوراي استان با تأکيد بر اينکه شرايط حال حاضر به‌گونه‌اي است که کشور دچار بحران آب شده است، خاطرنشان کرد: مي‌توانيم از ظرفيت سد کارون، چشمه برم و رود ارمند در اين شهرستان استفاده کرده و مناطق گردشگري همچون منطقه گردشگري در شهرستان سامان ايجاد کنيم، اين موضوع نيازمند همکاري مسؤولان است که با مردم تعامل داشته و مجوزها و حق برداشت آب را به مردم بدهند تا درجه‌اي از ميزان بيکاري در شهرستان کاسته شود.

محمودي اضافه کرد: ازجمله اقداماتي که شوراي اسلامي استان انجام داده است مي‌توان به همکاري با رسانه‌هاي محلي جهت رساندن صداي مردم به مسؤولان فرادستي، نشست با مسؤولان ذي‌ربط و مطرح کردن مشکلات شهرستان، آماده کردن طرح‌ها جهت ارائه به شوراي اسلامي استان‌ها براي طرح در مجلس يا دولت، فراخوان شوراها جهت همکاري با دانشگاه‌ها و ايجاد نگاه علمي و عملي، ترغيب مردم و سرمايه‌گذاران در جهت احداث طرح‌هاي گردشگري و رفاهي در مناطق مختلف و... اشاره کرد.

وي ادامه داد: واقعيت اين است که اگر آبي در چهارمحال و بختياري وجود دارد بايد مورد استفاده مردم استان قرار گيرد چراکه در غير اين صورت به استان‌هاي ديگر اجازه استفاده از آن را داده‌ايم، اين درحالي‌که است که علي‌رغم تلاش‌هاي دولت هنوز بسياري از روستاهاي استان با تانکر آب‌رساني مي‌شوند.

13 ماه است که شهرداري شهر لردگان با سرپرست اداره مي‌شود

نماينده مردم شهرستان لردگان در شوراي اسلامي استان بيان کرد: نزديک 13 ماه است که شهرداري شهر لردگان با سرپرست اداره مي‌شود، اين موضوع باعث بي‌انگيزگي و نااميدي در بين کارکنان شهرداري شده است، همچنين سه روستا با نزديک 16 هزار نفر جمعيت به اين شهر الحاق شده ولي هيچ‌گونه بودجه‌اي جهت الحاق به آن‌ها تخصيص داده نشده است.

48 درصد بي‌سوادي چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان است

محمودي عنوان کرد: از ديگر مشکلات شهرستان لردگان مي‌توان به وجود نزديک به 48 درصد بي‌سوادي چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان اشاره کرد، اميد است مسؤولان مربوطه در حوزه آموزش با نگاه و پيشنهادات سازنده خود باعث تغيير ديدگاه جمعي و اجتماعي اين شهرستان شده و بتوانند شاخص‌هاي فرهنگي، اجتماعي و تربيتي مناطق لردگان را ارتقا دهند.

وي با اشاره به اينکه وقتي شهرستان لردگان از نظر نيروي انساني داراي جايگاه دوم در چهارمحال و بختياري است بنابراين به لحاظ تخصيص بودجه نيز بايد نگاه ويژه‌اي به شهرستان شود، گفت: تخصيص بودجه‌هاي در استان بايد با توجه به نيروي انساني، وسعت جغرافيايي و نرخ بي‌سوادي و... باشد تا منجر به ارتقا فرهنگ و سطح زندگي مردم شود.

انتهاي پيام/68020/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس